עיין ערך התמדה

"וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (ויקרא יט יח) – זה כלל גדול בתורה, אומר רבי עקיבא (ספרא קדושים ב, ד). פחות מוכרת היא דעתו של רבי שמעון בן פזי (המדרש מובא בהקדמה לעין יעקב), הגורס שיסוד התורה הוא הפסוק מפרשת פנחס העוסק בקרבן התמיד, "אֶת הַכֶּבֶשׂ אֶחָד תַּעֲשֶׂה בַבֹּקֶר וְאֵת הַכֶּבֶשׂ הַשֵּׁנִי תַּעֲשֶׂה בֵּין הָעַרְבָּיִם" (במדבר כח ד).

כל אדם הוא מלאך

פרשת וישב מגוללת את סיפור יוסף ואחיו. יעקב שולח את יוסף לראות את שלום אחיו, משימה שתשנה את חייו מן הקצה אל הקצה. יוסף מתקשה למצוא את אחיו, אולם בדרך הוא פוגש בדמות אלמונית שמסייעת לו להתחקות על עקבותיהם:
וַיִּמְצָאֵהוּ אִישׁ וְהִנֵּה תֹעֶה בַּשָּׂדֶה וַיִּשְׁאָלֵהוּ הָאִישׁ לֵאמֹר מַה תְּבַקֵּשׁ. וַיֹּאמֶר אֶת אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ הַגִּידָה נָּא לִי אֵיפֹה הֵם רֹעִים. וַיֹּאמֶר הָאִישׁ נָסְעוּ מִזֶּה כִּי שָׁמַעְתִּי אֹמְרִים נֵלְכָה דֹּתָיְנָה וַיֵּלֶךְ יוֹסֵף אַחַר אֶחָיו וַיִּמְצָאֵם

אנכי לא מסתדר עם עצמי

לילה אחד במהלך המסע לחרן, חולם יעקב אבינו על סולם שראשו מגיע השמיימה ומלאכי אלוהים עולים ויורדים בו. החלום מביא את יעקב להארה: "וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ וַיֹּאמֶר אָכֵן יֵשׁ ה' בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי" (בראשית כח טז), ועבורנו, בניו הממשיכים לחפש את הדרכים להתעורר, יכול העיון בפסוקים ללמד על שיטות בעבודה רוחנית. ספרו של הרב לורנץ קושנר מציג בצורה מרשימה את העוצמה שיש באופן שבו מפרשים שונים לפסוק זה מייצגים דרכים שונות בעבודה רוחנית. בפרק זה אני מבקש ללכת