שבת בדהרמסלה

דהרמסלה, הודו.

מעל מאה ישראלים התאספו לתפילת קבלת שבת ב"בית היהודי". בצד עמדה אישה שנראתה ממזרח אסיה, והתבוננה בתפילה. כיוון שנראתה לי בודדה הזמנתי אותה לתפילה, והיא עשתה כן בשמחה.

בתום התפילה עלינו לגג הבניין לסעודת שבת. בזמן בו נוהגים ההורים לברך את ילדיהם לאחר הקידוש, התבוננתי על המשתתפים ומתוך געגועים לחמשת ילדיי שבארץ הבחנתי כי אין בסעודה אפילו ילד אחד. לפתע עלתה אל הסעודה אותה האישה שהצטרפה לתפילה ועמה שני ילדים. השלושה הצטרפו לסעודה והתיישבו בין שאר המשתתפים. ניגשתי אליה וסיפרתי לה עד

כשאברהם פגש את בראמה


בעיר הרווידוור שבצפון הודו שוכן האשרם של אנאנדמוי מה (Anandamoyi Ma), אחת מהגורואים הגדולים של המאה הקודמת, נפטרה ב-1982). הנשיא הנוכחי של האשרם הוא ויג'יאנאנדה (Vijiananda) בן ה-92, אך זה אינו שמו המקורי. ויג'יאנאנדה נולד כאברהם יעקב ווינטרופ, בנו של רב שחי בדרום צרפת. נסעתי אליו כדי לשמוע את סיפורו - מה גילה בחייו שהוקדשו לרוחניות וכיצד הוא מתייחס ליהדות שלו.
ויג'יאנאנדה סיפר לי שלפני שהגיע להודו תכנן לעלות לישראל. בזמן מלחמת העצמאות הוא ניסה להתנדב לארגון "ההגנה" אבל נדחה; הסתבר שאחד

בין משה לבודהה

מאלף להשוות את חיי משה לחייו של הבודהא. הדמיון בנקודת המוצא של שניהם ידוע: גם משה וגם בודהא היו נסיכים בארמון המלך, שניהם הפכו לימים למורים רוחניים, ושניהם עזבו את החיים האלה לאחר שפגשו בסבל ובכאב של החיים בחוץ. אך יש הקבלות נוספת בין חיי שניהם, המחדדות גם את ההבדל המהותי ביניהם.
בבודהיזם מסופר על 'ארבע מראות' (The Four Sights), רצף של ארבעה מפגשים שהיו לנסיך גאוטמה סידהרתא בדרך להארה, כאשר יצא מן הארמון והפך לבודהא. במפגש הראשון הוא פוגש באדם זקן, בשני הוא פוגש באדם חולה ובשלישי הוא