פרשת ויצא: אנכי לא מסתדר עם עצמי

לילה אחד במהלך המסע לחרן, חולם יעקב אבינו על סולם שראשו מגיע השמיימה ומלאכי אלוהים עולים ויורדים בו. החלום מביא את יעקב להארה: "וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ וַיֹּאמֶר אָכֵן יֵשׁ ה' בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי" (בראשית כח טז), ועבורנו, בניו הממשיכים לחפש את הדרכים להתעורר, יכול העיון בפסוקים ללמד על שיטות בעבודה רוחנית.

פרשת תולדות: המטרה מקדשת את האמצעים?

האימרה המקיאווליסטית הידועה לשמצה "המטרה מקדשת את האמצעים" מבטאת תפיסה שגרמה הרבה מן הרוע שידע העולם. תפיסה זו התגלמה, למשל, ביחסם של האינטלקטואלים מן המערב לקומוניזם במהלך המאה העשרים. אף שראו את עצמם אוהבי אדם והומניסטים, בחרו אינטלקטואלים אלה לתמוך בברית המועצות גם כאשר ידעו על הזוועות שביצע סטלין כנגד עמו, מתוך אמונה שזהו שלב הכרחי שעל האנושות לעבור בדרכה לעבר עתיד טוב יותר. הם בחרו לעצום עין לנוכח העוול, בהנחה שהדבר יצעיד את העולם למחוזות מתוקנים יותר. אך נשאלת השאלה: האם אפשר בכלל לנהוג

פרשת חיי שרה: אלוהי אברהם – אבינו שבשמים או האין סוף?

מסע חייו של אברהם אבינו מגיע לסיומו בפרשת חיי שרה. כבר בשמו של אברהם נרמזת ההבטחה שהבטיח לו הקב"ה כי הוא יהיה "אַב הֲמוֹן גּוֹיִם" (בראשית יז ה). ההבטחה אכן נתקיימה בו, ורוב בני האדם – יהודים, מוסלמים ונוצרים – רואים באברהם דמות אב, שואפים ללכת בדרכיו וקוראים לבניהם על שמו.

המאפיינים הבולטים המשתקפים בדמותו של אברהם הם היותו האדם הראשון שהאמין באל אחד, ויחסיו הקרובים עם אלוהים (אצל המוסלמים הוא זכה לכינוי 'אל חליל' – הידיד, החבר). גם ביהדות מייצג אברהם מורשת רוחנית יותר משהוא מייצג מורשת

פרשת וירא: אלוהים נמצא בזולת

ספר הזוהר נקרא כך על שם הרובד הפנימי של המציאות, רובד שספרות הקבלה מזהה עם האלוהות. הספר מכוון את לומדו לזהות את הזוהר כאלוהות ולהיפגש עמה, מפגש המוביל להארה. אחת הבשורות הגדולות של הזוהר היא ההכרה שהאלוהי נמצא בחיים עצמם, באדם, במערכת יחסיו עם העולם ועם יתר בני האדם. למול התודעות המיסטיות המבקשות להתנתק מן העולם ולהגיע אל המציאות שמעבר, הזוהר מציע עיסוק באלוהות המחבר את ההוויה הארצית עם ההוויה השמימית. המסע לאלוהים, על פי הזוהר, עובר דרך מערכת היחסים בין בני האדם: מן המערכת האינטימית של איש

פרשת לך לך: לך לעצמך

מרבותיי למדתי שארבע הפרשיות הראשונות של ספר בראשית מצביעות על הדרך להגיע להארה רוחנית. תחילה, ב'בראשית', על האדם להגיע למצב 'נח', מצב של רוגע ושלווה, ומתוך כך הוא יוכל להמשיך ל'לך לך'. כפילות המילים מלמדת שהמסע שנדרש האדם לעשות הוא המסע אל עצמו, ומתוך התהליך הזה יזכה להגיע ל"וירא אליו ה'", להארה. בעיוננו בפרשת השבוע 'לך לך' נתבונן על שלב ההליכה בדרך.

פרשת נח: ג'ון לנון ומגדל בבל

 

 

John Lennon – Imagine

 Imagine there's no countries

It isn't hard to do

Nothing to kill or die for

And no religion too

Imagine all the people living life in peace

You, may say

I'm a dreamer, but I'm not the only one

I hope some day you'll join us

And the world will be as one

 

דמיין – ג'ון לנון

דמיין עולם ללא מדינות

זה לא קשה לדמיין כך

אין על מה למות או להרוג למענו

אין דת כלל