פרשת שלח: המלחמה ביצר והמתקתו

הזונה והציצית

 

מסופר בתלמוד על אדם אחד ששמע על זונה מפורסמת בעיר רחוקה מעבר לים. יצרו גבר עליו, והוא נסע להיפגש אתה. המשך הסיפור צפוי: אותו אדם נסוג ברגע האחרון מן החטא בזכות הקפדתו על מצוות ציצית. אך בזאת לא מסתיים הסיפור. סוף הסיפור מפתיע, והוא מלמד אותנו על היחס ליצר וליצריות. הנה הדברים:

מעשה באדם אחד שהיה זהיר במצות

פרשת ויחי: הנצח נמצא בעולם הזה

וַיִּקְרְבוּ יְמֵי יִשְׂרָאֵל לָמוּת (בראשית מז כט)

הימים לא חולפים

 

כל מפגש עם המוות מעצים בקרבנו את תחושת נצחיותו ואינסופיותו של המוות מצד אחד, ותחושת סופיותם וארעיותם של החיים מצד אחר. תחושות אלו מולידות לא פעם אווירה של זלזול בעולם הזה, מתוך הנחה שחיי העולם הזה אינם אלא קרש קפיצה אל החיים האמתיים, החיים שלאחר המוות.

בפירוש הזוהר לפרשת ויחי, אגב העיסוק במות

פרשת וישב: פגישה עם מלאך

כל אדם הוא מלאך

 

פרשת וישב מגוללת את סיפור יוסף ואחיו. יעקב שולח את יוסף לראות את שלום אחיו, משימה שתשנה את חייו מן הקצה אל הקצה. יוסף מתקשה למצוא את אחיו, אולם בדרך הוא פוגש בדמות אלמונית שמסייעת לו להתחקות על עקבותיהם:

וַיִּמְצָאֵהוּ אִישׁ וְהִנֵּה תֹעֶה בַּשָּׂדֶה וַיִּשְׁאָלֵהוּ הָאִישׁ לֵאמֹר מַה תְּבַקֵּשׁ. וַיֹּאמֶר אֶת אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ הַגִּידָה נָּא לִי אֵיפֹה הֵם רֹעִים. וַיֹּאמֶר הָאִישׁ נָסְעוּ מִזֶּה כִּי שָׁמַעְתִּי אֹמְרִים נֵלְכָה דֹּתָיְנָה וַיֵּלֶךְ יוֹסֵף אַחַר

פרשת ויגש: עם שהוא משפחה

חוקר התנ"ך פרופסור אוריאל סימון מספר שיום אחד, בהיותו בן שבע, היה חולה ונאלץ להישאר בבית לבד. בביתו לא היו ספרי ילדים, וכששאל את אביו מה יעשה כל אותו היום, אביו הביא לו תנ"ך. כך הוא זוכר עצמו יושב וקורא בעיון, וכשהגיע לסיפורו של יוסף וקרא על אכזריותם של אחיו כלפיו, הוא הזדעזע והחל לבכות. כמעט שבעים שנים חלפו מאז. סימון התמודד עם הסיפור ההוא וגילה שבסופו של דבר מדובר בסיפור אופטימי: "סיפור של השתנות, המתאר כיצד גברו הגיבורים על עצמם ותיקנו את דרכם, הוא בעיקר סיפור מוסרי שרוחו אופטימית".

פרשת מקץ: דיוקנו של יוסף

זיכרון לברכה

 

בפרשה הקודמת הגיע יוסף לנקודת שפל. הוא הושלך לבור ונמכר לעבדות, וגם לאחר שנראה שסוף סוף הצליח להשתקם, הוא איבד הכול והושלך לבית האסורים באשמת ניאוף. אולם בפרשת מקץ גלגלי החיים משנים כיוון, ובתוך זמן קצר יוסף עולה לגדולה ונעשה לאדם החזק ביותר במצרים אחרי פרעה. הוא מתחתן עם בחורה 'מיוחסת', בתו של כהן און, וזוכה לבנים. השמות שהוא בחר להעניק לבניו מלמדים רבות על יחסו לחייו הקודמים. לבנו הבכור הוא קורא מנשה, "כִּי נַשַּׁנִי אֱלֹהִים אֶת כָּל עֲמָלִי וְאֵת כָּל בֵּית אָבִי"

פרשת וישלח: הברכה מתוך הכאב

רחל רמן, רופאה בבית חולים ציבורי גדול בארה"ב, טיפלה מתוקף תפקידה בחולים שחלו במחלות קשות. היא עצמה הייתה אישה חולה מאוד שהתמודדה מאז צעירותה עם מצבים חשוכי מרפא. היכרות זו עם עולם הרפואה משני צדדיו עורר בה תובנות מעמיקות על נפש האדם. היא הבינה כי ההתמודדות הגופנית של החולה, קשה ככל שתהיה, אינה משתווה להתמודדות עם מצוקתו הנפשית של החולה. האתגר הרפואי השלם חייב לתת דעתו לא רק למכאובי הגוף אלא גם למכאובי הנפש – הפחד מן המוות, הקושי להשלים עם מוגבלות או עם אבדן וכדומה. בהיותה נכדתו של רב מקובל, אף